Meppel (23. 4. – 16. 5. 2024)

První den (23.4. 2024)

Okolo sedmé hodiny ranní jsme vyrazily školním autem do města Meppel v Holandsku. Cesta trvala necelých osm hodin. Po příjezdu do města nás v Meppel’s Inn přátelsky přivítal Bart van den Dolder a majitelé ubytování. Po ubytování jsme se odebrali na večeři do nedaleké restaurace a cestou jsme si prohlédli část malého cihlového města. V restauraci jsme se setkali se zbytkem členů Erasmu. Setkaní proběhlo hladce, večer jsme si velice užili.

Druhý den (24.4. 2024)

Po snídani jsme se vydali na exkurzi do nově postavené místní nemocnice (Isala Meppel), kde nás provázel manažer nemocnice. Byly jsme uchváceny odlišnostmi a vzhledem celého komplexu. Největší odlišnosti jsou v oblastech: vybavení, délky hospitalizace, vedení dokumentace (elektronickou formou) a celkového přístupu k nemoci (pobyt v nemocnici pouze při velkých potížích). Po skončení exkurze jsme šly na oběd a poté jsme vyrazily na procházku malebným městem. Počasí nebylo sice moc příznivé, ale i přesto jsme si vyzvedly kola a poté jsme se vydaly společeně s p. Harmjanem do Berghorstu.

Třetí a Čtvrtý den (25-26.4. 2024)

Před desátou hodinou jsme se na kole dopravily do Berghorstu, cesta trvala necelou půl hodinu. Když jsme převlékly do uniforem, tak se nás sestry ujaly a ukázaly nám odpolední chod zařízení. Přihlíželi jsme sesterské práci a pomalu se rozkoukávali, abychom se později mohli zapojit.

Ráno jsme vyrazily již v 6:15h, cesta proběhla lépe než předchozí den. Ráno jsme se přidali k ranní hygieně a úpravě zevnějšku klientů. Narazili jsme i na anglicky mluvící klienty, což byla velice příjemná změna a konečně jsme si mohly trošku popovídat, jelikož ostatní mluví pouze holandsky. Dostaly jsme se i k přípravě medikamentů a k následnému zapsání do dokumentace. Během pauzy jsme učili sestry česká slova a základní fráze a ony nás učily ty holandské. Sestry nás seznámily s administrativní prací, která probíhá digitálně v programu, jak v tabletech, tak na PC. V odpoledních hodinách jsme navštěvovaly klienty ať už kvůli přípravě menší svačiny a kávy nebo kvůli prostému rozhovoru. Poté okolo třetí hodiny přišli před Berghorst zazpívat převážně děti, ale i dospělí. Zpívali holandskou hymnu a křesťanské písně kvůli zítřejší oslavě (27.4. 2024) narozenin holandského krále. Po celém dni jsme byly docela unavené, ale tohle bylo velice příjemné zpestření dne.

Pátý den (27.4. 2024)

V tento den po celém Holandsku probíhaly oslavy narozenin krále. Vše se ladilo do oranžové barvy, jelikož dynastie ze kterého pochází se jmenuje dynastie oranžsko-nasavská. Okolo deváté jsme došly do podniku, kde jsme si daly čaj, v uzavřené společnosti, protože jsme byly  čestnými hosty starosty Meppelu. Následně jsme se přesunuly na nedaleké náměstí, kde započaly slavnosti. V doprovodu orchestru se zpívaly různé písničky mezi nimiž byla i národní hymna. Písně byly velice chytlavé, ačkoliv jsme nerozuměli ani slovu. Odpoledne jsme se rozhodly projít město, složitějším způsobem a to bez použití map. Došly jsme se k větrnému mlýnu a zkusily štěstí zda je otevřený. Měly jsme potíže s otevřením dveří, které měly zvláštní kliku. Jeden ze zaměstnanců si nás všiml a dveře otevřel.  Následně nás provedl mlýnem a vysvětlil co a jak funguje, historii mlýna a zdědil nám legendu o městě Meppel. Nikdy bychom nevěřily že i taková maličkost jako je návštěva mlýna může přinést tolik radosti.

Den šestý (28.4. 2024)

Odpoledne nás vyzvedla Hetty i s její kamarádkou a vydaly jsme se do města Zwolle. Navštívily jsme knihkupectví v bývalém kostele. Nejvíce nás zaujala velikost vnitřních prostorů. Knihkupectví mělo čtyři patra a veliký sortiment i anglické literatury. Po zaplacení nákupu jsme šly společně na kávu a zákusek. Nakonec našeho výletu jsme se podívaly do Primarku a tím byl náš den u konce.

Den sedmí, osmí a devátý (29.4-1.5. 2024)

Během těchto dnů jsme měly praxi. Pomáhaly jsme sestrám s ranní hygienou klientů a pozorovaly je při přípravě ranní medikace. Snažily jsme se komunikovat s klienty i přes již zmíněnou jazykovou bariéru to bylo složité. Nejvíce se dorozumíváme gesty, posunky a v málo případech i jednoduchými anglickými výrazy. Poté následuje krátká pauza na kávu po níž se pokračuje v péči o klienty, což znamená prostý rozhovor, příprava občerstvení dle přání klienta a občas i administrativa. Před dvanáctou hodinou, když je čas oběda, tak některým klientům pomůžeme se sebeobsluhou u jídla a ty další doprovodíme do jídelny, kde společně obědvají. My se však v tento čas přesouváme také na obědovou přestávku. Po obědě se někteří klienti ukládají k odpolednímu spánku, ale to až po polední medikaci. Odpoledne klientům uvaříme čaj nebo kávu a doplníme ji sušenkou. Tímto je náš den skoro u konce a po administrativní činnosti sester odcházíme domů.