Meppel (23. 4. – 18. 5. 2023)

Den příjezdu (23.4. 2023)

V neděli 23.4. jsme v 7:00 ráno vyrazili školním autem do malého městečka Meppel, který se nachází v Holandsku. Cesta byla rychlá a za 7 hodin jsme již byli na místě. Uchvátilo nás příjemné a klidné prostředí plné cihlových domků a milých lidí. Téhož dne jsme měli čest se seznámit s Bartem van den Dolderem. Byl velice milý, ochotný a mohli jsme se zeptat na veškeré otázky. Předal nám všechny potřebné informace včetně programu na celou stáž.

Druhý den (24.4. 2023)

Vstali jsme brzy ráno a přišel pro nás pan Bart. Všichni byli připraveni včas a vyrazili jsme do města. Počasí bylo velmi nepříznivé a museli jsme mít deštníky po celou dobu prohlídky. Pan Bart nás provedl celým krásným, úchvatným a okouzlujícím městem. V centru města, kde jsme si dali krátkou pauzu, nás pan Bart pozval na kávu. Bylo to velmi hezké gesto. Pokračovali jsme ukázkou překrásného kostela a dvou obrovských starožitných větrných mlýnů. Poradil nám dva záchytné body, díky kterým se můžeme lépe orientovat. Poté jsme si šli vyzvednout moderní stříbrná kola, které se nám velice líbila.

Odpoledne po oběde, který jsme si uvařili, pro nás přijel pan Harm Jan. Měli jsme jít původně pěšky, ale jelikož stále pršelo, tak nás Harm Jan svezl autem. Měli jsme namířeno do Berghorstu, kde Páje a Niki měl ukázat domov pro seniory. V domově pro seniory jsme si dali kávu, prohlédli jsme si to tam a zase jsme jeli zpět.

Večer nás čekala uvítací večeře se všemi organizátory stáže. Šli jsme do restaurace a užili si první společně strávený večer. Všichni na nás byli moc milí a vřele odpovídali na všechny naše dotazy.

1.den stáže (25.4.2023)

Berghorst: Pája a Niki

Pája a Niki měly být v Berghorstu v 10:00 a cesta tam trvá půl hodiny na kole. Po příjezdu nás všichni mile uvítali a pozvali nás na kávu. Poté jsme se zapojili do práce a odpoledních aktivit pro seniory – byla na programu zooterapie. Senioři měli příležitost si pochovat, pomazlit a pohladit králíky. Byla to opravdu hezká aktivita, protože si senioři užili spoustu zábavy. Po přestávce následoval další bod programu a tím bylo bingo. Hra byla úžasně zorganizovaná zaměstnanci domova pro seniory a i my jsme si hru velice užily. Někteří šťastlivci vyhráli ceny, jako například květiny a dárkové balíčky.

Townhall: Kevin a David

První pracovní den, který jsme prožili byl velmi jednoduchý a stručný. Žádná práce nás ještě nečekala. Najib, náš ,,vedoucí¨ nás provedl 2. a 3. patrem radnice a ukázal nám konferenční místnosti, koutek na čaj a kávu, kantýnu, speciální místnosti na meetingy a pracovní stoly s počítači. Najib nám vysvětlil, že nikdo nemá stálý pracovní stůl a každý může používat jakýkoliv počítač, který je volný. Všichni mají totiž svojí přidělenou kartičku, přes kterou se na počítač přihlásí se svými údaji a složkami. Při prohlídce nás Najib seznámil s jeho kolegy. Každý se nám představil a stručně vysvětlil z jakého oddělení je a co má na starost. My jsme se také představili, řekli jsme odkud jsme, jaký obor studujeme, jak dlouho tu budeme a jaké jsou naše cíle na této stáži.

2.den (26.4.2023)

Townhall

Druhý den byl malinko zajímavější. Ráno nám Najib dal pracovní kartičky, které můžeme používat při vstupu do budovy, k použití výtahu a otevírání dveří v budově. Poté nám sdělil, že dnes pojedeme do Zwolle. Tam se konal mezinárodní projekt výměnných studentů, kde bylo 35 žáků z různých zemí jako je Itálie, Belgie, Německo, USA, Vietnam, Jižní Afrika a Jižní Korea. Studenti (20-27 let) byli rozděleni do 6 týmů. Cílem bylo vytvořit projekt jak pomoci migrantům a lidem v nouzi (válka, chudoba, práce, nepříznivé podmínky pro život, vysoká kriminalita a politický režim ve státě). Líbilo se nám to, protože jsme měli možnost se seznámit s lidmi v našem věku a dozvědět se, jak to funguje v jiných zemí. Zakončením akce byli prezentace skupin, vyhodnocení nejlepšího nápadu a závěrečná oslava.

3.den (27.4.2023)

V tento den se slaví státní svátek (King’s day). Většina obyvatel Holandska má volno. Ráno se v centru kolem kostela zpívají národní písně a státní hymna. Všichni byli vesele naladěni a každý měl na sobě nějaký kus oděvu v oranžové barvě. Oranžová barva symbolizuje královo příjmení a zároveň je národní barvou Holandska. V centru města nebylo nikdy tak živo, jako v tento den, až jsme byli překvapeni, kolik tu je obyvatel. Po celém městě byly vyvěšeny státní a oranžové vlajky. Byly zde i nápoje zdarma např. tradiční holandské pivo.

Odpoledne se mění žánr hudby a hrají se modernější skladby, díky tomu se zde shromáždilo více lidí v našem věku. Celý den se oslavovalo. My jsme si zašli do nádherné čínské restaurace, kterou nám doporučil pan Bart.

Večer jsme se šli projít do města, kde se stále oslavovalo a my jsme si našli místní kamarády, kteří byli velmi milí a povyprávěli nám o historii a důvodu proč se místním obyvatelům přezdívá komáři.

Náš první víkend

29.4. 2023

Tento den byl velice přínosný, protože jsme byli na prohlídce větrného mlýna, která byla velmi zajímavá a poučná, plus jsme dostali šanci zakoupit si různé výrobky ručně dělané přímo ze mlýna. Poté jsme šli do místního muzea, kde bylo vystaveno umění a stříbro nalezené v oblasti Meppelu.

30.4.2023

Dopoledne jsme vyjeli do městečka Giethoorn, které je známé díky svým projížďkám skrz město. Plavba lodičkou a prohlídka celého města trvala necelé 4 hodiny a viděli jsme zde krásné starobylé domy a nádherné ozdobení. Poté co jsme vyjeli z kanálů, ocitli jsme se na velkém jezeře, kde byla uprostřed krásná starožitná restaurace, která tam stojí od roku 1935. Zajímavé je, že si zde může pronajmout loď skoro každý a nepotřebuje žádné statutární oprávnění. Byla to velmi hezké. Počasí nám hrálo do karet, což zlepšilo každému náladu.

Náš druhý pracovní týden (1. – 5.5.2023)

Townhall: Kevin, David

Tento týden probíhal v aktivním módu. Dostali jsme za úkol udělat interviews, dohromady se 6 pracovníky, z nich 3 byli ze 2. patra (oblast ekonomie, ochrana životního prostředí, právník) a 3 ze 3. patra (vedoucí projektu, asistentka vedoucího projektu, architekt). Navštívili jsme také pár meetingů. Jeden z nich byl se skupinkou dobrovolníků, kteří se společně scházejí i se zástupci z radnice a debatují o věcech, které by potřebovali zlepšit. Celá prezentace sice nebyla v anglickém jazyce, naštěstí byl Najib tak ochotný a podstatné body nám přeložil. Poslední pracovní den nás Najib vzal do bývalé nemocnice, kterou teď využívají jako místo k ubytování ukrajinských obyvatel. Hned vedle stojí první nová elektronická nemocnice v Holandsku. Tu jsme si ale prohlédli jen z venku. Také nás seznámil s aktuálním vedoucím bývalé nemocnice, o kterou se velmi pečlivě stará a také to je to bývalý policista.

Berghorst: Niki, Pája

Tento pracovní týden probíhal velice poklidně. Ráno jsme každá v jiné části zařízení, ale děláme stejnou práci. Pomáháme klientům s ranní hygienou, přípravou snídaně a podáváním medikace. Dopoledne máme chvíli přestávku na kávu, čaj atd. Po přestávce jdeme zkontrolovat klienty, dáme jim polední léky a některým pomůžeme dojít si na toaletu. Pokud klienti nemají zajištěný oběd v zařízení, tak jim pomáháme i s přípravou oběda. Poté máme obědovou pauzu, kde vždy já a Pája sedíme se všemi sestřičkami a povídáme si. Tento týden jsme se i u oběda pobavili, jelikož si polovina z nich stáhla překladač a pouštěla si v tom překlad vět z jejich jazyka do češtiny a snažila se to vždy napodobit. Po obědě nás většinou čeká nějaká aktivita, při které jsme obě spolu a pomáháme jim s přípravou a nebo jen sedíme, povídáme si a koukáme se, jak to vše probíhá.

Náš druhý víkend

6.5.2023

V tento den jsme vstali hned brzy z rána, protože jsme měli naplánovaný výlet do Amsterdamu. Na místo jsme se dopravili pomocí vlaku. Počasí nám velmi přálo, takže jsme měli velikou radost. Jako první jsme navštívili ,,This is Holland“, což je 5D kino, které promítá zážitkový let po celém Holandsku. V kině jsme viděli ty nejznámější krásy této země. Byli jsme uchváceni kvalitou tohoto zážitku, protože promítání působilo velice realisticky. Poté jsme šli na oběd, kde jsme si všichni dali burger, který nám moc chutnal. Po obědě jsme vyrazili na poznávací plavbu lodí, která se plavila po zajímavých místech Amsterdamu. Kapitán nám pustil audio průvodce, který byl v anglickém a francouzkém jazyce. Plavba pro nás byla velice přínosná, protože jsme viděli nejkrásnější místa tohoto města. Poté jsme se procházeli ulicemi centra města a zavítali jsme také k domu Anny Frankové. Bylo zde neskutečně moc lidí, ale stálo to za to. V místních obchůdcích jsme si také zakoupili pár suvenýrů a jeli jsme zpět domů velmi vyčerpaní, ale plní zážitků.

7.5.2023

Náš výlet začal na vlakovém nádraží v Meppelu, kde jsme se sešli s panem Bartem a paní Janet. Cesta do Keukenhofu trvala zhruba dvě a půl hodiny. Při vstupu do Keukenhofu, také známého jako ,,Zahrada Evropy“ a zároveň největší květinový park v Evropě, jsme byli okamžitě uchváceni nádhernou vůní rozkvetlých tulipánů, kterých zde nebylo málo. Zde jsme si prohlédli spousty krásných druhů tulipánů a dalších květin. Vše bylo krásně barevné a upravené do různých tvarů. V parku byli i velmi nádherné fontány. Na začátku jsme obdrželi mapu celého parku, podle které jsme se orientovali v tomto obrovském areálu. Kolem druhé odpolední hodiny jsme si dali v centru parku lehký oběd. Poté jsme pokračovali dále. Výlet byl úžasný, ale také vyčerpávající, protože jsme celý den chodili, ale určitě doporučujeme.

Náš třetí týden

Berghorst: Niki, Pája

Náš poslední týden zde probíhal podobně jako ten minulý. Ráno jsme pomohli klientům s jejich ranní rutinou a odpoledne jsme byli součástí několika nových aktivit. Aktivita, která se nám tento týden líbila nejvíc byla procházka po okolí Staphorstu s klienty, kde jsme se zastavili i v místní zoo. Také jsme jedno odpoledne pomáhali s úpravou terasy. Moc jsme si tyto aktivity užili.

V pondělí a v pátek jsme navštívili školu v Meppelu. Tato škola je rozdělena na několik částí a je opravdu obrovská. Moc se nám tato škola líbila. Zúčastnili jsme se pár hodin a opravdu nás zde překvapil systém vyučování. Byli jsme v šoku z toho, že studenti zde mohou v průběhu hodiny jíst a mohou chodit na toaletu bez povolení. Tyto dny ve škole jsme si užili a poznali jsme se zde se spousty studentů a s nimi jsme porovnali všechno co se týká školy a praxe.

Townhall: David, Kevin

V našem posledním pracovním týdnu jsme podnikli výpravu do nově postaveného skateparku a dětského hřiště, které bylo poblíž. Zajímavé na tom bylo to, že výstavbu skateparku navrhli 3 studenti z místní školy. Také jsme byli na našem posledním meetingu s Najihbovo týmem, kde se probírala různá témata ohledně města. Většinu času jsme pracovali na naší závěrečné prezentaci, která proběhla nadcházející středu.

Závěr

Poslední večer jsme společně s holkami uspořádali společnou večeři, na kterou jsme pozvali všechny, co se o nás v Meppelu i mimo něj starali. Udělali jsme českou klasiku v podobě řízku s kaší, okurkovým salátem a jako sladkou tečku jsme si připravili štrůdl. Další ráno jsme prezentovali naše prezentace, a poté jsme každý z nás obdrželi certifikát.