Stokmarknes (31. 3. – 13. 4. 2025)

1. DEN 

Naše cesta začala v pondělí 31.03 na letišti Václava Havla v Praze, kde jsme se společně sešly. První přestup nás čekal v Oslu-Harstad/Narvik-Evenes, odtud jsme jely autobusem 2 hodiny do Sortlandu, tam nás vyzvedla Ellen a odvezla na hotel do města Stokmarknes. 

2. DEN

( Zuzka – Praktická sestra / Barča – pedagogické lyceum)

Škola nám začala v 8:30 a první hodinu jsme měly social studies. Tam jsme se seznámily se studentkami Vilde a Andrea a ty nás provedly školou a vysvětlily zdejší školní systém. Přičemž se během hodiny praktikovala více skupinová výuka nad frontální, kde žáci pracovali ve skupinkách na projektech o světových otázkách. Během prohlídky jsme se také dozvěděly o různých tradicích a zvycích, či také jak slaví jejich konec střední školy. Poté jsme měly pauzu na oběd a sešly jsme se i s Nikol. Následoval kratší meeting s paní učitelkou na pedagogiku, která nám všem blíže představila fungovaní této školy. (Barča) Také jsem měla šanci nahlédnout do zdejších učebnic pedagogiky, které se dělí hned na tři díly. 

( Nikol – obchodní akademie ) 

První hodina mi začínala v 8:30, kde mě přivítal pan učitel Henk a představil mě třídě. Studenti mi následně odprezentovali své firmy, které si na začátku roku vymysleli a založili. V druhé hodině jsem se připojila k jedné firmě s názvem BoxIT-ub a pomáhala jsem jim s propagací na instagramu. Poté už byl konec hodiny a šla jsem za holkami na polední pauzu

.

3. DEN

( Zuzka )

Ráno jsem šla do školy, kde jsem se sešla s Mirou, která mi ukázala jejich odbornou učebnu pro zdravotnické předměty. Navštívila jsem s ní zdejší domov důchodců, kde jsme si společně zazpívali a poté mi Mira ukázala místo kde pracuje. Potom mě zavedla do nemocnice a provedla mě uvnitř. Rozloučila jsem se s Mirou a šla na hotel. v 15:30 jsme měly večeři ve škole a poté jsme šly s holkami zpátky na hotel.

( Nikol )

Druhý den jsem měla školu od 10:15 s panem učitelem Henkem. Žáci měli naplánovaný test, který jsem si zkusila napsat také- test se týkal marketingu, cenotvorbou a distribuční strategie. Po testu jsme šli do jejich studovny, kde mi ukazovali jejich studijní materiály a vysvětlovali mi, jak to na škole chodí. Pak už byla přestávka na oběd a Ellen mě odvezla na hotel. 

 

( Barča )

Můj den taktéž začal procházkou do místní veřejné mateřské školy, ve které jsem byla přivítána milým personálem a okamžitě „vhozena“ mezi děti do praxe. Děti byly při mém příchodu již v zařízení přibližně tři hodiny, což znamenalo, že byl čas na volnou hru. V překladu se jedná o odvedení dětí do velké místnosti plné vybavení, jako jsou například gumové míče či nejrůznější druhy pojízdných autíček. Zde jsem se od paní učitelky Linn dozvěděla, že nejmladší děti začínají mateřskou školu běžně v deseti měsících, přičemž nejstarší jsou šest let staří. Tento fakt se děje na základě krátké mateřské dovolené, která je zde nastavená v průměru na již zmíněných deset měsíců. Následoval oběd, ten se konal v jedenáct, kde si děti samy mazaly chléb (máslo, ochucený sýr) a samy se také obsluhovaly v podobě nápojů, kde měly na výběr mezi mlékem a vodou. Postupně se děti volně přesouvaly do herny se stolečky a nejrůznějšími výtvarnými pomůckami, kde mě nejstarší děti učily barvy a jak napočítat do deseti norsky. Na oplátku jsem je naučila pár českých slovíček. Povinný program za každého počasí je alespoň  na hodinu denně. Děti jsme oblékly a setkaly se s nimi na venkovním oploceném hřišti. Po neúplné hodině mě vyzvedla Ellen a zavezla zpět na hotel, kde již čekaly holky. 

4. DEN 

(Nikol a Zuzka)

Dnešek začal v 9:30, kdy nás Ellen odvezla do místní lékárny. Měly jsme možnost nahlédnout do jejího provozu díky majiteli, který nás provedl a vysvětlil, jak to zde funguje. Překvapilo nás, že lékárnický personál zde může určovat diagnózy a dokonce aplikovat léky formou vakcín. Seznámili jsme se také s jejich informačním systémem a způsobem, jakým funguje doručování léků. Pak jsme se s majitelem rozloučily a šly do školy. Ve 12:15 mi začínala hodina, která byla zaměřena na inovaci- ať už nové technologie nebo vývoj marketingu. Zuzka měla hodinu ošetřovatelství a zde se žáky dělala prezentace na různá témata týkající se ošetřovatelství. Po hodině jsme se sešly s Barčou a Ellen nás odvezla zpátky na hotel.

( Barča ) 

Po zastávce u lékárny mě Ellen odvezla k další mateřské škole, tentokrát se ale jednalo o soukromou. Zde byl taktéž velmi milý personál, který se mě okamžitě ujal. Následně jsem byla přiřazena k mladším (2-3 roky), ale režim dne zůstal stejný. Šly jsme společně s dětmi do místnosti s hračkami, kde jsem se zalíbila jedné holčičce a s tou jsem si hrála celé odpoledne, až do 11:30. Mezitím jsem se dozvěděla, jak funguje systém mateřských škol a měla možnost nahlédnout i do staršího oddělení. Následoval oběd, kde se podávala horká ovesná kaše s medem. Poté se většina dětí odebrala k odpočinku, ale stále jsme neustále kontrolovaly nejmladší děti, co spaly venku ve svých kočárcích. Kvůli silnému větru a dešti se děti probouzely častěji než normálně. Poté jsem se sešla s holkama ve škole a Ellen nás odvezla zpět na hotel.

 

5. DEN

(Zuzka)

Další den ve škole začal hodinou angličtiny s panem učitelem Thorem. Po obědové pauze jsem měla hodinu ošetřovatelství, kde nám paní učitelka rozdala pracovní list, kde jsme měly za úkol si měřit dech po různých aktivitách-v sedě, po chůzi, po běhu. Po hodině jsem se potkala s Niky, která mě seznámila s dalšími výměnnými studenty z Itálie. Připojila se k nám už i Barča a společně jsme poskytly rozhovor místní novinářce. 

(Nikol)

Dnes jsem měla hodinu angličtiny, náboženství a marketing s Henkem, kde byli další výměnní studenti z Itálie. Probírali jsme rozdíly mezi norskou, italskou a českou businessculture. Pak jsme šli společně na polední pauzu. Čekal nás ještě rozhovor pro místní novinářku, která nás vyzpovídala o našem pobytu v Norsku. Pak jsem já a italští studenti měli hodinu s Henkem a mluvili jsme o ekonomice mezi našemi státy. 

(Barča)

Tento den mě čekala návštěva první třídy místní základní školy, kam jsem se dostavila 8:30, přičemž si děti stále hrály venku. Po kratší ukázce školy byly děti připravené na svojí první hodinu, přičemž před vstupem do třídy si děti na pokyn paní učitelky procvičily čtení a následně zasedly na svá místa připravené se učit. Zvykem je, že se ve třídě nacházejí dva učitelé, a v případě dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami tak má vlastního asistenta.  Po debatě o dnešním počasí a datumu jsme přešli na arts and crafts, kde jsem pomáhala namotávat bavlnky. Následovala přestávka, o které si šly děti opět hrát ven. Pokračovali jsme ve vytváření a před poslední hodinou se všichni učitelé scházejí v hlavní budově ZŠ a zde mají společný oběd. Po našem návratu se děti dostaly k hodině hudební nauky, a zde se odehrála má poslední hodina. O několik objetí později jsem již byla na cestě do školy, kde jsem se potkala s holkama a tam jsme společně poskytly rozhovor místní novinářce. 

(Zuzka, Nikol, Barča) 

Dnes večer jsme měly to štěstí vidět nádhernou a nezapomenutelnou polární záři. 

 

  

6. DEN 

(Zuzka, Nikol, Barča)

První víkendový den jsme navštívily místní významné muzeum Hurtigrutemuseet, kde jsme strávily větší část dne a dozvěděly jsme se historii této a dalších řadě těchto lodí podobného původu. Nakoupily jsme si suvenýry a společně s italskými studenty jsme se vydali na procházku po městě. Rozloučily jsme se a šly jsme na hotel.

7. DEN

(Zuzka, Nikol, Barča)

Dnes ráno nás vyzvedla Ellen a vzala nás na projížďku kolem ostrova a ukázala nám spoustu krásných míst. První zastávka byla populární kavárna Galleri Uver, kde jsme si daly čaj a Ellen nám přiblížila co přesně obnáší její pozice koordinátorky Projektu Erasmus+ . Potom jsme pokračovaly do místního podniku s keramikou, který vlastní dva manželé. Niky je vyzpovídala o jejich podnikání a dozvěděla se zajímavé informace.Dále jsme zamířily na pláž Taen, kde jsme se vyfotily a pokračovaly jsme dále v projížďce a pak nás Ellen odvezla zpět na hotel. 

 

8. DEN  

(Zuzka)

Dnes se první hodinu studenti zabývali tématem Alergie,příznaky a formy ve kterých se může vyskytnout alergická reakce. Paní učitelka Monica kvůli mně přizpůsobila celý výklad a tak ho celou dobu vedla v angličtině, ukázala mi jejich učebnice a také mi vyprávěla jaké to bylo, když navštívila naši školu. Taky mi domluvila hodinu první pomoci, kam se připojím ke studentům. Potom jsem měla obědovou pauzu, kdy se ke mně připojila Barča a pak jsme společně i s Niky šly na hodinu angličtiny s panem učitelem Thorem.

(Nikol)

Dnes jsem měla study group se studentama, kde jsme probírali, co se zrovna učí v marketingu. Další hodinu jsem měla s Barčou a Zuzkou hodinu angličtiny a pak už byl konec.

(Barča)

Dnes se vrátili studenti ze svých praxí a celý den se tak nesl v duchu psaní zápisů a projektů co vše stihli za čtyři týdny. Žáci pak probírali plány, co je čekají do konce měsíce. Poté jsem se společně s holkama přesunula na hodinu angličtiny, kde jsme probírali Nový Zéland.

9.DEN 

(Zuzka)

Dnešní hodina Specialization and health promotion mi připomínala naše hodiny ošetřovatelství, studenti se zde učili stlát nemocniční lůžka. Po téhle hodině následovala hodina Social Studies s panem učitelem Thorem, kde si studenti vytvořili skupinky a pracovali na svých prezentacích. Pak jsem měla přestávku na oběd a jelikož už mě žádné hodiny nečekaly, tak jsem šla zpátky na hotel.

(Barča)

Dnešní den jsem začala stejnou hodinou jako včera- Specialization. Ve výuce žáci nadále pracovali na jejich projektech z praxí, přičemž jsme porovnávali, jak vypadá takový zápis z praxí u nás v Česku. Po hodině připomínající pedagogický seminář, jsem se přesunula na hodinu zvanou Communication and interaction, kterou vedla naše koordinátorka Ellen. Následoval oběd ve zdejší kantýně a poté poslední hodina dnešního dne, pedagogika. Zde jsem měla možnost se zúčastnit ve vytváření projektů na významné pedagogické osobnosti. Mým úkolem bylo přiblížit zdejším žákům osobnost Jana Ámose Komenského. Paní učitelka Gull mě i pochválila a s dobrým pocitem jsem odcházela zpět na hotel, kde na mě již čekaly holky. 

(Nikol)

Dneska jsem měla hodinu marketingu s Henkem, kde jsme pracovali ve skupinkách. Následovala volná hodina, během které jsem si povídala s pár žáky. Poté jsme pokračovali hodinou social studies a pak už byla jen obědová pauza a konec školy. Vzhledem k dnešnímu nepříznivému počasí jsme už jen jely zpátky na hotel. 

10.DEN

(Zuzka, Nikol, Barča)

Dnes jsme se šly podívat na představení do divadla, které si připravily zdejší mateřské školy společně s prvním stupněm základní školy. Jednotlivá oddělení si připravily vše od dramatizace klasických pohádek až po zpěv lidových písní. Po skončení jsme šly do školy, kde jsme si daly oběd a poté nás čekala hodina tělocviku; hráli jsme florbal a vybíjenou. Poté jsme šly zpátky na hotel. Večer nás kamarádka Anna pozvala k ní domu, kde jsme společně vařily večeři, povídaly si a tím procvičovaly a zdokonalovaly angličtinu.

11. DEN 

(Zuzka, Nikol, Barča)

Dnešní den začal jízdou autobusem do nedalekého města Sortland, kam jsme jely s Ellen a její třídou. Po příjezdu do města jsme šly do sportovní haly základní školy, kde se konalo finále soutěže; tématem bylo zamyšlení se nad problematikou chování ryb a výhled do budoucna na rok 2050. Každá škola z oblasti Nordlandu se zúčastnila s několika týmy z jedné školy a hodnotily se dvě kategorie, nejlepší nápad a nejlepší model. My měly tu čest býti porotkyněmi a „překvapit“ tak děti s nutností využití angličtiny. Postupně jsme obcházely jednotlivé projekty a děti nám představovaly jejich návrhy. Z dětí vyzařovalo nadšení a zaujatost do problematiky chovu ryb, a bylo velmi inspirující vidět, jak se mladší generace připravuje na problémy budoucnosti. Následovalo vyhlášení obou kategorií a předávání diplomů, pak  jsme vyrazily prozkoumávat zákoutí Sortlandu. Samozřejmě jsme nemohly minout rychlé nákupy, ale dříve než jsme se nadály tak jsme už seděly v autobusu zpátky do Stokmarknes a byly zpátky na našem hotelu. 

 

12. DEN 

(Zuzka, Nikol, Barča)

Dnešní školní den byl náš poslední a zároveň byl poslední i pro ostatní žáky, než jim začaly velikonoční prázdniny. Měly jsme hodinu s panem učitelem Henkem, kde jsme vyplňovaly pracovní listy týkající se práv dětí. Po této hodině už jsme žádnou další neměly a Ellen nás společně s jejím manželem vzali do nemocnice, kde nás provedli chirurgickým oddělením a řekli nám jaká všechna oddělení v nemocnici jsou. Dozvěděly jsme se například, že v jejich nemocnici nenajdeme oddělení kardiologie. Po prohlídce nás Ellen odvezla do zpátky na hotel.

13. DEN

Dnes nás Ellen vzala do místní prodejny vína a dalších ručně vyráběných produktů. Poté jsme se rozhodly, že si uděláme výlet na kopec ,,Finnsæterkollen„ kde jsme se vyfotily, postavily sněhuláka a šly zpět k autu, aby nás Ellen odvezla zpátky na hotel a my mohly začít balit. Něco málo jsme pobalily a pak nás Ellen opět vyzvedla a vzala nás do místní restaurace.

 

14. DEN 

Náš úplně poslední den tady ve Stokmarknes, jsme začaly balením, poté jsme šly na snídani a čekaly až pro nás přijede Ellen. Ellen nás odvezla do Sortlandu ,rozloučily jsme se s ní a čekala nás 2 hodinová cesta autobusem na letiště Hardstad. Na letišti jsme počkaly na náš první let do Osla.V Oslu jsme přestoupily na let do Prahy. Po příletu do Prahy nás přivítali naši rodiče a my jsme se s holkami rozloučily 🙁