Přípravná návštěva v Norsku ve Stokmarknes probíhala ve dnech 4.- 8. 5. 2023, účastnili se ředitelka školy Ing. Jitka Hašková, zástupce statutárního orgánu Ing. Zdeněk Paďourek a odborná učitelka zdravotnické školy Mgr. Radka Koubová
Navštívená byla škola Hadsel Videreägende skole, je to vyšší střední škola pro žáky ve věku od 16 do 19 let, toto vzdělání není v Norsku povinné (Střední škola Hadsel).
Škola se nachází v oblasti Vesteralen – obydlená 240 000 obyvateli, je to ostrovní oblast, Norsko má 18 414 ostrovů a 28 000 jezer.
Škola má 2 budovy ve dvou městech vzdálené 15 km od sebe. Školu navštěvuje celkem 390 žáků, 10 zdravotnických učitelů, 15 učitelů ekonomiky a pedagogiky, školu řídí 1 ředitel, 1 zástupkyně a v oblasti projektů pracuje 1 projektová manažerka.
Zaměření školy jsou: pedagogika, zdravotnictví, ekonomika a média, IT, v každé oboru mají 1 třídu, studuje se 3 roky (zdravotnictví 4 roky), ve třídě je maximálně 30 žáků, průměr je 15 žáků na třídu. Školní rok začíná poslední dekádou v srpnu a končí v polovině června. Žák při nástupu do školy si může od školy koupit notebook, který jim po studiu zůstane. Ve výuce se používají tištěné publikace, ale postupně se přechází k elektronické verzi studijních materiálů a publikací, jež jsou k dispozici na celostátní úrovni v norských Teamsech.
Výuka ve škole začíná v pondělí od 10:15 hodin, končí se v pátek 13:50 hodin, ostatní dny se začíná ve škole 8:30 -15:30 hodin, zdarma je snídaně ve dnech ÚT+ ST+ČT, škola je otevřená celý den až do večera v ÚT a ČT.
Pedagogové v Norsku mají pracovní týden stanovený na 37,5 hodin, přímá pedagogická práce na plný úvazek je 19,5 hodin týdně. Norský školní rok se od toho českého lehce liší, prázdniny mají od června do poloviny srpna, ale státní svátky během roku a Velikonoční a Vánoční prázdniny jsou počtem dní velmi podobné těm českým.
Celkem proběhli 3 návštěvy.
- Návštěva – pedagogická třída – 6 žáků (4 dívky, 2 chlapci), výuka 1 rok ( 16-17 let věk), poté 2 roky praxe v místě bydliště, praxi vedou jiní pracovníci z daného zařízení, poté ve škole složí zkoušku a mohou nastoupit do práce, praxe žáků může být placená, více se platí absolventům po zkoušce. Po zkoušce lze i pokračovat ve studiu na univerzitě.
Praxe probíhá ve školkách státních i soukromých.
Předměty – norština, sociální studia, pedagogika, psychologie.
- Návštěva – obchodní akademie – výuka FFY- realizují model Junior Achievement, obor OA se studuje 3 roky.
Výuku začínají technikou brainstormingu, poté používají phase model tj. procesní model (jde proces skládající se z pěti odlišných fází, tj. porozumění problému, nalezení metody, modelování, sladění a validace).
Pro marketingovou podporu používají web + FB +Tik ťok +IG.
Vstupní kapitál investuje škola – 1 500 NSK, každý žák vloží 200 NSK, základní rozpočet musí být min. 2 000 NSK.
Předmětem podnikání jedné z nich je výroba triček s motivem mytologického stromu, který má symbolizovat sounáležitost všech ve škole ( firma YGG DRASIL), druhá firma vyrábí koupelnové pěny z mořské soli – bath bombs (firma Atmos care).
Předmět mají 1 rok, potom předávají nástupnické třídě, mají celkem 3 firmy (počet žáků je 5 až 8 osob) z jedné třídy. Ve firmách se hodně zaměřují na nové nástroje a formy propagace a marketingu, vše připravují jen elektronickou cestou.
Pokud končí firma s finančním ziskem, předávají jej nástupnické firmě nebo je dávají na charitativní účely. Předmět se vyučuje 2 roky, první rok 6 hodin týdně (jako u nás 45 minut vyučovací hodina), druhý rok 1 hodina týdně.
- Návštěva – zdravotnická škola – obor Healtcare worker (ošetřovatel)
I v Norsku mají nedostatek zdravotnického personálu jako v ČR. Obor se studuje 4 roky, z toho 2 roky ve škole a 2 roky mají praxi, která je placená, poté skládají finální zkoušku před mentory praxe. Po tomto studiu mohou pokračovat d dalším studiu různých zaměření (rehabilitace, psychiatrie, geriatrie, mentoring a jiné).
Vzdělávací systém v Norsku je typický tím, že si klade za cíl rovný přístup ke vzdělání bez ohledu na geografickou polohu, věk, pohlaví, stupeň zdravotního, fyzického či psychického postižení a bez ohledu na finanční a sociální zázemí.
Poznání této školy, která je třemi obory vzdělání shodná s naší školou bylo klíčové pro další spolupráci.
Těšíme se vzájemné mobility žáků a pedagogů našich škol.