Sevilla (2. 5. – 23. 5. 2023)

1. den

Milý blogu,

naše dobrodružství začalo 2. května ve 12:00 na Letišti Václava Havla v Praze, kde jsme společně čekali na odbavení. Vše proběhlo bez problémů, dokonce i Martinův první let letadlem. Po cestě do naší cílové destinace jsme při mezipřistání v Madridu neměli moc času na prozkoumání hlavního města, tak jsme si dali jen menší svačinku na letišti. Dále náš let pokračoval směr Sevilla. Když jsme přistáli, vyzvedli jsme si své kufry a vyhledali odvoz na ubytování. Před bytem na nás již čekala s klíči naše koordinátorka Anička. Ukázala nám náš domov na následující tři týdny a seznámila nás s pravidly chování v domácnosti. Když jsme se přizpůsobily teplému počasí Španělska, rozhodli jsme se zakončit den, krátkou noční procházkou městem.

2. den

Po pořádném hlubokém spánku v našem útulném hnízdečku jsme se společně nasnídali ze svých zásob z domova. Následně jsme se vydali na meeting session v Escuela de idiomas Carlos V. Po seznámení s naší druhou koordinátorkou Oliwií, jsme se šli podívat na naše budoucí pracoviště. Martin a Kuba poznali své fyzioterapeutické centrum a Verča s Adel navštívili své školky. Cestou z pracovišť nakoupily holky suroviny a uvařily oběd. Po vydatném obídku jsme se drželi španělské kultury a dodrželi siestu. Den pokračoval objevováním historického centra Sevilly. Navštívili jsme věž Torro del Oro a procházeli jsme si okolí největší gotické katedrály na světe. Během výletu nám vyhládlo, a proto jsme se vydali zpět na byt, udělali si večeři a uložili se k brzkému spánku, abychom se připravili na první pracovní den.

3. den

Náš den začal jako každý jiný snídaní a pokračoval rozdělením našich cest na svá pracoviště. Verča a Adel mají každá jiné pracoviště. Ve španělských školkách přijímají děti od 0 až do 3 let. Verča měla na starosti děti v rozmezí od 2 do 3 let, kde dopomáhala s přípravou na různé aktivity, a také při svačinových a obědových přestávkách. Při aktivitě se učili základy anglického jazyka. Mezitím co Adel měla děti mladší než 1 rok. U takto malých dětí vypomáhala převážně s uspáváním, krmením a utěšováním. Martin a Kuba se vydali na své pracoviště, kde se seznámili s ostatními pracovníky, naučili se pracovat s různými přístroji a sledovali práci ostatních pracovníků. Po práci se vydali na stadion Fotbalového klubu Sevilla. Jelikož kluci skončili dříve, připravili pro všechny oběd. Po siestě jsme společně vyrazili na procházku k památce Plaza de España. Prošli jsme se přírodním parkem a dorazili jsme k památce, kde jsme se společně projeli na lodičce a zažili malé tornádo. Poslechli jsme si hudbu pouličních umělců a vydali se poté domů. Den jsme zakončili večeří a filmem.

4. den

Ráno jsme se opět rozdělili na svá pracoviště. Verča dnes dostala pracovní úbor a vrhla se pracovat. Hlavní činností dneška byla světelná show, kde se ale jeden malý chlapec bál tmy, tak se o něj Verča starala mimo místnost. Zezačátku své práce si Adel hrála na venkovním hřišti s dětmi ze všech tříd. Poté vypomáhala s přípravou na oběd. Se staršími dětmi vytvářela stromečky a nejmladší uspávala. Martin s Kubou dnes opět vypomáhali pracovníkům, naučili se práci na dalších přístrojích a pracovali s lidmi z veřejnosti. Odpoledne jsme uklidili byt, věnovali se vlastním záležitostem a k večeru zašli na nákup.

Víkend (5. a 6. den)

Sobotní volný den a teplé počasí nás zavedlo do zábavného parku Isla Magica. Zde jsme se projeli na horských drahách, vyzkoušeli nové atrakce, namočili se při sjíždění divoké řeky a otestovali výdrž našich žaludků při volném pádu. Po vyčerpávajícím dnu jsme si udělali večeři a koukali na formule a fotbal.

Nedělní den jsme strávili relaxací a psaním studijních záležitostí. Na oběd jsme se stavili v místní restauraci s názvem Loco Burger. Odpoledne jsme se prošli k nákupnímu centru a večer jsme zašli na španělskou corridu do Plaza de Toros de Sevilla. Po kulturním zážitku jsme se sešli s jinou skupinou z ČR, která je tu na tří měsíční stáži z hotelové školy v Liberci. Společně jsme se šli poznat do místního baru.

7. Den

Pracovní týden jsme zahájili probuzením do krásného teplého a slunečného dne. Kluci se vydali do práce, kde pomáhali s elektroléčbou, která je praktikována i u nás v České republice. Také jsme komunikovali s lidmi z veřejnosti jak anglicky, tak se snažili a učili i španělsky. Adel při příchodu na pracoviště dostala nový pracovní úbor a společně se všemi dětmi se koukala na pohádku Encanto. Poté s dětmi rozvíjela jemnou motoriku pomocí stavebních kostek. Následně učila malého Gonzála chodit. Verča po ranní svačince pomáhala učit základy znakové řeči, což u nás v českých školkách není běžné. Nadále trénovali správný úchop tužky, čímž také rozvíjeli jemnou motoriku. Odpoledne jsme vyžili teplý den a opalovali se. Večer jsme se připravovali na další teplý den.

8. Den

Druhý týden své stáže jsme začali krásným teplým a slunečným dnem. Adel pracovala se starší skupinou než obvykle, pomáhala se zábavnými říkankami, tančila s dětmi na španělské rytmy a využila svůj dokonalý hlas ke zpěvu s dětmi. Martin a Kuba si v práci vyzkoušeli práci s ultrasonickým zařízením, s kterým pomáhají klientům léčit jejich zranění. Také jsme dostali od zaměstnanců pochvalu o pracovitosti a efektivitě. Verča procvičovala anglický jazyk v podobě tance a zpěvu. Po oběde vyráběli dárek pro maminky v podobě otisků ruky. Také procvičovali slovní zásobu pomocí obrázků. Odpoledne kluci vyrazili s Albertem z Čech, který je tu taky na Erasmu na místní fotbalové hřiště, aby nevypadli z fotbalové formy. Holky se šli projít a omylem zabloudili do nákupní čtvrti. Večer využili nově nakoupené oblečení a vyrazili s Kačkou, která tu s Albertem ke katedrále na večeři a na drink.

9. Den

Teplý středeční den jsme začali společnou snídaní a domluvili jsme si plán na odpoledne. Po snídani jsme každý vyrazili svou cestou. Verča ve školce pomáhala při nacvičování tanečního představení pro rodiče. Po obědě šli děti na venkovní hřiště, kde si pro ně paní učitelka připravila experiment s ledem a hračkou. Kluci v práci pomáhali s problémy zad a od jedné paní dostali papír se slovíčky, které se jim v práci budou hodit. Adel za pomoci otisků dlaní dětí vyráběla kytičky, se staršími dětmi pomáhala s učením částí těla a sama se naučila nová slovíčka do své slovní zásoby. Když dokončila práci shlédla s dětmi pohádku Mauglí. Odpoledne jsme využili plán z rána a navštívili akvárium v Seville. Po návratu domů jsme zažili emotivní večer při sledování filmu Top Gun Mawerick.

10. Den

Desátý den se kluci učili pracovat s radarem, který si na sobě vyzkoušeli. V průběhu práce klukům ukazoval Enrique techniku fyzioterapeutické masáže. Po práci se kluci vydali směrem ke stadionu Realu Betisu, kolem kterého se prošli. U Verči ve školce děti dostali pracovní list s obrázkem láhve, kterou měli vybarvit podle experimentu z minulého dne. Adel pomáhala nejstarším dětem při výpravě na exkurzy do akvária, a poté zůstala na pracovišti a pomáhala se zábavnými tanečky u mladších dětí. Odpoledne jsme se vydali na společný oběd do restaurace. Následně jsme šli nakupovat suvenýry a dárky pro rodinu a přátele. Viděli jsme obchůdky s místními výrobky v okolí katedrály, kolem které jsme se procházely.

11. Den

Dnes Verča přišla na pracoviště a zjistila, že bude mít na starost jen tři děti, protože zbytek jel na exkurzi na farmu. Adel po příchodu do práce strávila s dětmi hodinu na venkovním hřišti. Následně dostala za úkol uspat nejmenší děti, protože se stala nehoda v kuchyni a vedení tuto situaci řešili s opravářem. Martin a Kuba měli velmi pracovitý den. Ráno přišlo hodně lidí, takže pracovali a pomáhali se všemi přístroji. konec směny se zkrátil kvůli výpadku elektřiny a pacienti museli jít domů. Po práci tak měli kluci čas se jít podívat a obejít si stadion Sevilly. Odpolední den někdo strávil v posilovně a někdo procházkou. Večer jsme se všichni vydali vstříc poznání nočního života v Seville.

Víkend (12. a 13. den)

V sobotu ráno nás probudila paní uklízečka, která se stará o čistotu našeho bytu. Abychom ji nepřekáželi, dali jsme si společně snídani v centru města. Po návratu do bytu jsme se každý věnovali vlastním záležitostem. Holky věnovaly svůj volný čas studijním záležitostem a kluci společně podporovali svůj klub, když koukali na zápas mosteckého fotbalového klubu. Odpoledne jsme se vydali nakoupit jídlo na poslední týden ve Španělsku. Večer jsme se sešli s Albertem a navštívili místní taneční klub.

V neděli ráno jsme se hned po probuzení vydali na autobusové nádraží, odkud jsme pokračovali směr Matalascañas. Den jsme strávili na pláži, opalováním a zaplavali jsme si v moři. Překvapilo nás tamější chladnější počasí, ale i přes to jsme si výlet užili. Večer jsme se už jen navečeřeli a připravili na poslední pracovní den.

13. Den

Adel po příchodu do práce zjistila, že jsou dvě zaměstnankyně nemocné, proto u menších dětí vypomáhala jiné učitelce než obvykle. Bylo zajímavé sledovat jak pracovní proces, který dělá s dětmi již po několikáté, může pod vedením jiné osoby probíhat úplně jinak. S dětmi za pomoci útržků papírků a temperové barvy vytvořily tukana. Kluci, jako každý den plnily svoji práci bez pomoci pracovníků, a dokonce si v práci našli čas, na povídání s klienty, kteří uměli anglicky a procvičovali tak anglický jazyk. Na tenhle týden Verča dostala na starost ty nejmenší děti. S nejmenšími dětmi jde o spíše o výchovu, něž o úplné vzdělávání. Po práci si všichni dopřáli zasloužený odpočinek. Následně jsme odpoledne pojali sportovně, kluci si šli zaběhat a holky šli do posilovny. Poté se šli společně projít a večer společně podpořili český hokejový tým.

14. Den

Úterní ráno začalo pro Kubu s Verčou v 6 ráno návštěvou fitness centra. Se zbytkem skupiny se nasnídali a vyrazili do práce. Adel  dnes strávila celý den venku s dětmi, kde se jí vystřídali všechny věkové kategorie. Se svými dětmi poté tvořila motýlky. Kluci dnes dělali to, co každý jiný den a zlepšovali se v komunikaci ve španělském jazyce, který už lehce pochytili. Verča se seznámila s novým členem pracovní posily, který prochází z Itálie. Společně komunikují pomocí anglického jazyka, čímž si rozvíjí slovní zásobu. Nadále s dětmi tancovali na anglické písničky. Adel po práci bylo špatně, tak zůstala doma a zbytek se šel projít k řece.

15. Den

Bohužel se Adel udělalo hůř, a tak musela zůstat celý den doma. Zbytek jsme se vydali do práce. U Verči ve školce to utíkalo velmi pomalu, protože byly děti vyčerpaný. Byl to spíše volnější den. Kluci dnes měli hodně práce, a tak jim pracovní den utekl rychle. Na konci směny si povídali s pracovníky a udělali si společnou fotku, bohužel bez Enriqueho, který musel odejít brzo. Odpoledne jsme strávili všichni s Adel doma. Večer šli všichni na čerstvý vzduch, protože se Adel udělalo lépe. Večer kluci zakončili Ligou Mistrů.

16. Den

Verča ve školce pomáhala s výukou matematické pregramotnosti ve španělštině. Hlídala děti na venkovním hřišti, protože se chodili postupně fotit. Adel po dni absence v práci zjistila, že děti začaly nacvičovat tanec pro rodiče s tématem podmořský svět. Proto celý den pomáhala s nacvičováním a přípravou kulis. Kluci se dnes v práci bavili o fotbale, protože se večer hrálo semifinále evropské ligy. Odpoledne jsme si všichni společně zahráli žolíky. Kluci poté vyrazili na fotbal, který si neskutečně moc užili. Holky šli večer na procházku do parku, kde poseděli a nadýchali se čerstvého vzduchu.

17. Den

Dnešek byl u kluků více administrativní, než pracovní. S Enriquem podepisovali dokumenty do škol, ale i tak dělali svojí práci naplno. Verče do školy přišla paní s hudebními nástroji a seznamovala děti s muzikou. Společně s učitelkou tancovali, zpívali a užívali si hudební chvilku. V pátek Adel převzala iniciativu a šla dětem číst knížku La Ramona. Bylo zajímavé sledovat výrazy učitelek, když jí některá slova dělala problém. Vždy ji ale opravily a pomohly. Zbytek slunného dne strávila s dětmi venku. Odpoledne jsme měli volný individuální program a večer jsme si dali společně večeři v místní italské restauraci.

Víkend (18. a 19. den)

Sobotní ráno jsme všichni zašli na výbornou snídani. Po snídani se každý vydal svou cestou. Adel šla na procházku po městě, kluci se koukali na hokej a Verča šla do fitness centra. Odpoledne jsme šli na společné nákupy do místních obchodních domů. Večer jsme se sešli s Kačkou a Albertem. Martin s Albertem se vydali na místní burger fest a Adel, Kuba a Kačka se vydali do restaurace ochutnat Paellu.

Nedělní ráno se Verča s Kubou vydali do fitness centra a Adel s Martinem uvařili oběd a společně jsme se naobědvali a měli chvíli volna. Kuba s Adel se odpoledne vydali s Kačkou do Indického archivu a projít se k památce Plaza de España, kde v parku hráli žolíky, Martin si  byl zaběhat a Verča se věnovala škole. Večer se Martin vydal na fotbalové derby mezi Sevillou a Realem Betisem , které skončilo nerozhodně 0:0. Zbytek koukal večer na hokej a na film.

20. Den

Poslední pracovní den Adel pomáhala s přípravami třídy na podmořské vystoupení dětí. Později oslavila narozeniny jedné holčičky a ochutnala dortík. Poté dělala věci jako obvykle. Loučení s dětmi a učitelkami bylo velmi emotivní. Proběhla výměna dárků a velké objetí na rozloučení. Verča do školky přinesla dort na rozloučenou a nadále s dětmi rozvíjela jemnou motoriku s pracovním listem. Kuba s Martinem si poslední den v práci užili. S klienty se kterými se vídali každý den, se emotivně rozloučili a dokončili pracovní dobu. S pracovníky vyměnili dárky, vzkázali si přání a rozloučili se. Odpoledne jsme se sešli s Aničkou na goodbye session, kde jsme zavzpomínali na vše, co jsme tu zažily, probrali jsme naše názory na Sevillu a zhodnotili pobyt. Dostali jsme certifikát o absolvování stáže a vydali se balit si věci. Večer jsme si udělali naší poslední společnou procházku po Seville.

21. Den

Naše cesta na letiště začala brzy ráno. Dobalili jsme si poslední věci, uklidili byt a vydali se čekat na objednaný taxík. První problém nastal, už při příjezdu taxi, který byl až moc malý a nevešly se do něho 4 kufry. Začala chvilka paniky. Vydali jsme se tedy kousek pěšky abychom našli velký taxík, který nás odveze na letiště. Nakonec jsme ho našli brzo, a tak jsme na letišti byly včas. Odbavení a kontrola zavazadel proběhla v pořádku, tak jsme počkali na letadlo. Po příletu do Madridu jsme si dali malou svačinku a už nás čekala jen cesta do Prahy. Rozloučili jsme se se Španělskem a letěli domů. V Praze jsme si jen vyzvedli kufry, rozloučili se a naše cesty se rozešli ke svým rodinám.