Annaberg (26. 11. – 15. 12. 2023)

Zdravíme všechny čtenáře, kteří si čtou náš blog. Naše stáž začala 26.11. v neděli, kdy jsme přijely do Annabergu a ubytovaly jsme se. V pondělí nás čekal první den v Lebenshilfe, kde jedna z nás šla do chráněných dílen (Janča) a druhá do mateřské školy (Verča).

1. týden

Můj první týden začal se seznámením s vedoucími dílen a s klienty, kteří dochází do Lebenshilfe. Pracovní doba začíná v 7:30 a končí ve 14:50. Během pracovní doby jsou tři pauzy na snídani, na oběd a na kávu. V lebenshilfe se každý věnuje určité práci např. skládání krabiček, třídění šroubků nebo balení dárků. Jelikož se pomalu ale jistě blíží Vánoce, začali jsme ve čtvrtek dělat výzdobu, zdobit stromeček a u toho jsme poslouchali německé koledy, které mám velmi ráda. Všichni z toho měli velikou radost a moc je to bavilo. První týden jsem ale nejvíce pomáhala se skládáním krabiček. Také jsem se naučila starat o Billa, který je na vozíčku. Když je čas pauzy, odvezu ho do jídelny a připravím mu jídlo. Všichni jsou tu moc milí a i přes to, že jim někdy nerozumím, tak si chtějí povídat a dokonce se snaží překládat slova do angličtiny nebo češtiny. Zatím se jim nejvíce líbí slovo nádraží. Nejvíce komunikuji se svými vedoucími, které jsem obě velmi milé a snaží se mluvit pomalu nebo anglicky. Já se na ně snažím mluvit převážně německy. Po práci jsme si prošly město, navštívily Wildtiergehege a St. Annenkirche a v pátek jsme zavítaly na trhy. O víkendu jsme si udělaly výlet do Chemnitzu, kde jsme si také prošly trhy a navštívily Museum für Naturkunde. Janča

První týden začal tím, že jsme došly do kanceláře, kde si mě později vyzvedla Frau Polmer. Odvedla mě nejdříve do šatny, ve které jsem dostala vlastní skříňku a poté do třídy kde na mě už čekaly paní učitelky. Seznámila jsem se s nimi, a pak už mi vysvětlovaly, co a jak budu dělat. Bylo nutné dojít do kuchyně pro čaj a snídani, kde jsem se hned seznámila i se zbytkem personálu. Připravila jsem snídani na talíře, rozlila čaj a čekala na děti. Mám dohromady 6 dětí, dvě jezdí školním autobusem a ostatní vozí rodiče. Po příchodu si děti jdou umýt ruce, jdou vykonat potřebu a hned pak ke stolečkům na snídani. Po jídle si jdeme vyčistit zuby a společně hrát na koberec, také posloucháme vánoční písničky a poté se jde ven. Nejčastěji se chodí na dvorek, kde si děti hrají ve sněhu, nebo jdeme na procházku po areálu. Vždy se musíme vrátit do určitého času a když jsme zpět, vždy na nás čeká vozík s obědem. Po obědě děti vykonávají potřebu, převléknou se a jdou spát. Mezitím mám půl hodiny pauzu na oběd. Po mé půlhodině si většinou chodím sednout k dětem, které spí, abych je hlídala, při tom vyrábím vánoční výzdobu do šatny. Děti se budí přibližně ve čtvrt na 2, abychom je s paní učitelkami stihly převléknout z pyžama. Pak už jen čekáme na rodiče, až si děti vyzvednou a odvádíme zbylé děti na autobus, který jezdí vždy ve stejnou dobu. Po dobu týdne se nám kvůli nemocím počet dětí měnil, až nám zbyly nakonec dvě. Verča

2. týden

Druhý týden byl v podstatě stejný. Pomáhala jsem s krabičkami a s ostatními pracemi, které byly potřeba, ale v úterý měl jeden klient narozeniny, tak jsme to oslavili během pauzy na svačinu. Každý dostal dva chlebíčky a k tomu jsme si uvařili kávu. Poté jsme mu zazpívali k narozeninám. Největší akce tohoto týdne byla Weihnachtsfeier, která se konala ve čtvrtek. Všichni jsme si sedli ke dvěma stolům a k snídani jsme měli chlebíčky a kávu. Po snídani jsme zpívali koledy u klavíru a četli si vánoční příběhy a hádanky. Poté přišel Weinachtsmann a všem nám nadělil dárky. Bylo hezké vidět, jak se na něj všichni těší a mají z toho radost. Když Weinachtsmann odešel, nastal čas oběda. K obědu jsme měli pizzu a po obědě jsme koukali na německou Sněhurku. Tento týden jsme strávily většinu času na trzích, které jsou v Annabergu překrásné. Janča

Druhý týden začal tím, že nám přibyla nová posila Maya, chodí vždy týden do školy a týden do Lebenshilfe. V pondělí už nám přišel plný počet dětí, nezůstalo to však tak ani do konce dne. Kvůli potížím jsme musely s paní učitelkami poslat jedno dítě domů. Aktivity se od minulého týdne vůbec nelišily. V úterý mělo jedno z dětiček narozeniny, ráno na nás čekala oslavenecká hostina s dortem. Všichni jsme oslavenkyni popřáli. Středa probíhala ve stejném režimu jako dny předešlé. Po příchodu z vycházky ve městě na nás ale čekalo překvapení od Niklause. Všichni dostali ponožku s překvapením. Ve čtvrtek onemocněla Maya, takže jsem tam byla trochu osamělá, ale vše probíhalo bez problémů. Odpoledne jsem udělala s dětmi přáníčka pro rodiče. Bylo to jednoduché, vždy jsem si vzala jedno dítě do vedlejší místnosti, namočila mu prst do zelené a červené barvy a obtiskovali jsme to na předpřipravené čáry, aby z toho ve finále vznikl stromeček. Dětem se to moc povedlo a bavilo je to. Pátek se od ostatních dní vůbec nelišil. Verča

3. týden

Třetí týden utekl docela rychle. Celý týden jsem kontrolovala práci ostatních nebo jsem pracovala se svářečkou na fólie. Ve středu měl jeden klient narozeniny, takže jsme je opět oslavili během pauzy na svačinu. Zazpívali jsme mu a povídali jsme si. Přišel pátek, den našeho odjezdu, kdy jsem se rozloučila se svými vedoucími a s klienty. Od jedné klientky jsem dostala krásný náhrdelník na rozloučenou. Následně jsme šly za panem Großem, s kterým jsme se také rozloučily a on nám předal certifikáty. Byl to úžasný zážitek, na který budu ráda vzpomínat. Získala jsem spoustu zkušeností a zjistila jsem, že by mi práce s lidmi s handicapem nevadila. Janča

Třetí týden jsme začali v plném počtu děti. Pondělí probíhalo stejně jako dny předešlé. Úterý jsem udělala s dětmi stromečky. Pomáhala jsem jim malovat štětcem a barvami, moc se jim to podařilo. Středa byla velice zajímavá. Spojily jsme s paní učitelkami stoly a pak už na nás čekalo jídlo. Ovoce bylo naskládané do tvaru motýlka a kromě chleba, který dostáváme každý den, byla navíc i buchta do tvaru hvězdy. Potom jsme šly připravit ohniště a něco na sezení, oblékly jsme děti a společně šli čekat ven na Weihnachtsmana. Když konečně přišel, všichni jsme mu zazpívali. Děti dostaly za odměnu balíček se sladkostmi. Ve třídě vypily dětský punč a začalo rozbalování dárečků, které budou mít společně ve školce. Ve čtvrtek jsem s dětmi dodělala stromečky a dala je do portfolií. Nemohli jsme jít ven kvůli dešti, ale skvěle jsme se dokázali zabavit v tělocvičně s míčem. Jinak den probíhal ve stejném režimu. Pátek, můj poslední den v Lebenshilfe. Všichni se se mnou krásně rozloučili a obejmuli mě. Dostala jsem krásný dáreček. Nikdy na tento zážitek nezapomenu. Verča