Annaberg (4. 11. – 15. 11. 2019)

Dne 4. 11. 2019 jsme vyrazily na čtrnáctidenní výzvu do neznáma. Přijely jsme do města Annaberg-Buchholzu. Přivítala nás tu ředitelka Lebenshilfewerk – instituce zaměřující se na práci s handicapovanými dětmi i dospělými. Se vším jsme se seznámily a po obědě si na hodinu vyzkoušely zařazení do pracovního režimu. Volné odpoledne jsme strávily zabydlováním se. Další den proběhl již podle stanoveného rozvrhu. Jedna z nás pracovala v chráněných dílnách s dospělými a druhá ve školce.

Chráněné dílny:

Pracovní směna mi začínala každý den v 6:30 hod. Byla jsem součástí kolektivu o 23 lidech, kteří byli různého pohlaví, věku a postižení.

Mou náplní práce byly ruční práce jako např. plnění obálek divadelními programy, slepování pytlíčků sešívačkou, kontrolování součástek pomocí klíče, zapojování drátků do krabiček, které následně slouží jako zásuvky nebo skládání papírových krabiček. Práce bylo opravdu dost. Se vším mi pomáhala praktikantka Kristýna.

Během pracovní doby jsem měla půlhodinovou přestávku, která začínala v 10 hod. Pauza na oběd trvala od půl jedné do čtvrt na dvě.

Každý den jsem končila kolem třetí odpoledne a poté následovalo volné odpoledne.

Školka:

Docházela jsem do třídy Motýlků, kde jsem měla, spolu se dvěma vychovatelkami a v prvním týdnu i s německou praktikantkou Magdalenou, na starost 8 dětí. Magdalena mi vše vysvětlila, takže jsem neměla problém se zvykáním si na režim dne. Pracovní doba mi začínala v 7:00. Každé ráno jsem prostřela na snídani a kolem 7:15 nám přivedla maminka 1. dítě, se kterým jsem si hrála. V půl osmé jsem šla vyzvednout ostatní děti, které přijížděly ve speciálních taxících. Dětem jsem pomohla s převlékáním a poté následovala společná snídaně. Po snídani si vyčistily zuby a šly si hrát. Některé děti měly jiný program (logopedie, sport, individuální hry na rozšíření slovní zásoby, výtvarná činnost, masírování na vodní posteli). Já většinou brala 1 či 2 děti do vedlejší místnosti, kde mohly trávit čas mimo jiné i v bazénku s míčky. V 10:00 jsme vyráželi ven – na zahradu s prolézačkami. Poté se děti naobědvaly, převlékly do pyžam a šly spát. Já mezitím poklidila a v 11:45 mi začínala půlhodinová pauza na oběd. Děti vstávaly ve 13:00, takže jsem na ně ještě po pauze dohlížela. Potom měly malou svačinku a připravovaly se na odchod domů. Mně pracovní doba končila mezi 14:00 a 14:30, takže jsem zbylý čas trávila úklidem třídy nebo přešla do druhé skupiny.

 

Volné chvíle jsme trávily procházkami po městě. Navštívily jsme např. Manufaktur der Träume (továrna snů), kostel sv. Anny a jednu z místních kaváren.

 

Shodly jsme se na tom, že tato zkušenost nám toho hodně dala. Vyzkoušely jsme si práci s handicapovanými a bydlení v cizí zemi na vlastní pěst. Také jsme si zlepšily znalosti němčiny.

 

Za tuto příležitost děkujeme naší škole ve spojení s projektem Erasmus+.