Reykjavík (6. 11. – 22. 11. 2019)

Naši cestu začínáme 6. 11. na pražském letišti, kde se scházíme ve čtyři hodiny ráno a s hesly:  „co nemáš, to nepotřebuješ“ „zážitek, nemusí být pozitivní hlavně, že je silný“ a „problémy se řeší, až když nastanou“ vyrážíme směr Reykjavík s mezi zastávkou v Amsterdamu. Na místo dorážíme unavené a vděčné za postel.

V dalších dvou dnech se seznamujeme s rodinami a pomáháme v cizojazyčné knihovně.

V sobotu se probouzíme s nadšením, protože konečně uvidíme jak probíhá česká školička. Rozdělili nás do dvou tříd, mladší a starší, kde jsme se podílely na výuce. Dětí bylo ve třídě poměrně málo a tak jsme měly dostatek prostoru a času se s nimi seznámit. Odpoledne jsme vyrazily s českou komunitou na chatu do středu Islandu.  Seznámily jsme se s lidmi z české komunity a poslechly si příběhy jak se na Island dostaly. Po večeři jsme pro děti i dospělé uskutečnily program plný her.

V neděli vyrážíme za dobrodružstvím i přes to, že je hlášeno tak špatné počasí, že i místní říkají: „Bude hnusně.“  To nás trochu zarazilo, ale nebojácně se vydáváme vstříc novým zážitkům. Nevíme, jestli jsme si na špatné počasí už tak navykly, nebo jsme nic přes vrstvy oblečení necítily, ale bylo nám dobře a hlášená vichřice nás asi minula.  Projely jsme zlatý islandský okruh, který zahrnuje: Zlatý vodopád Gullfoss, Geysir, vulkán a několik dalších vodopádů. Cestou jsme se zastavovaly u roztomilých islandských koní. Asi hodinu jsme se prohřívaly v teplém přírodním bazénu- nejstarším na Islandu. Jelikož se zde brzy stmívá, most mezi Evropou a Amerikou jsme si v té tmě musely už jen představit. Domů jsme se dostaly unavené, ale plné zážitků.

Další den, tedy v pondělí, jsme mimo návštěv rodin, jen sledovaly z okna deštivé počasí, ale v úterý jsme si to bohatě vynahradily v islandském jak jinak než teplém a venkovním bazénu.

Ve středu se z našeho nákupu v blízkém obchodě, vyvinul tříhodinový výlet po městě, objevovaly jsme jeho krásy- kostel, Harpu, přístav.

Ve čtvrtek jsme se prošly k majáku a vikingské lodi a opět se věnovaly dětem v rodinách.

V pátek jsme prošly islandskou školu. Ocenily jsme vstřícný přístup k dětem a kreativní hodiny. Zaskočila nás však chaotičnost celé školy.

V sobotu jsme každá odvedla svou hodinu v české školičce a dojatě se rozloučily s dětmi a pár rodiči.

V našem posledním a v podstatě jediném dnu volna, jsme se rozhodly prozkoumat muzeum Perlan. Zde jsme viděly nejen expozici divy Islandu, ale i planetárium s polární září, ledovou jeskyni a výhled na celý Reykjavík. Večer nás pohltila vánoční atmosféra města (vánoční výzdoba se tu nejspíše věší už od konce října, pro rozzáření temných nocí.) Z celodenního výletu jsme se vrátily příjemně unavené a nabyté poznáním. Krásný, mrazivý den jsme zakončily čajem a písmenkovou polévkou.

Poslední tři pracovní dny jsme strávily v rodinách a prací na aktivitách pro českou školičku.

Ve středu večer jsme se šly rozloučit s městem. Koupily jsme pár dárků a jeden z našich posledních večerů na Islandu jsme zakončily výbornou večeří a pravou islandskou zmrzlinou (vanilková je zde nejlepší.) Ve čtvrtek jsme vše úspěšně zabalily do kufrů. Rozloučili jsme se jak se Zdeňkou a Renatou, tak s celým Islandem.

Posledních pár řádků Vám píšeme již z letiště. Děkujeme za úžasnou příležitost. Užily jsme si každou vteřinu. Snad se na Island ještě podíváme, kdo ví…

A perla na závěr: Ztratit se v Reykjavíku se nám povedlo až poslední den.